Onze eerste spirituele ervaring - Reisverslag uit Alleppey, India van Philiberttessa Kaizer - WaarBenJij.nu Onze eerste spirituele ervaring - Reisverslag uit Alleppey, India van Philiberttessa Kaizer - WaarBenJij.nu

Onze eerste spirituele ervaring

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Philiberttessa

11 Februari 2015 | India, Alleppey

Na Kodai Kanal gingen we richting Alapuzzhi met de local bus. Flip was eerder vergeten te vertellen dat wij vanaf Palani naar kodai een klein busongeluk hadden gehad. Niets ernstig gewoon een kleine botsing waarbij de auto die aangereden was een beetje uit elkaar lag. Dus met iets meer zorgen stapte we weer in de bus maar die waren al snel weer verdwenen door het belachelijk mooie uitzicht dat we onderweg zagen. Eerst namen we de bus terug naar Palani om daar de slaapbus naar Alapuzzhi te nemen. Dit ligt aan de backwaters en dat was dan ook de reden dat wij hiernaartoe gingen.
We waren langzaam gewend geraakt aan de heerlijke koele temperatuur in de bergen en toen we dan ook aankwamen in Alapuzzhi was dit even acclimatiseren. Veel hogere temperaturen en door het vele water een hoge luchtvochtigheid. Gelukkig kwame we vroeg aan en vonden snel een kamer met fan en hier vertoefden we tot we dachten dat we er weer tegen aan konden.
De volgende ochtend waren we iets later dan gehoopt op de local bus gestapt die ons naar een ander stadje zouden brengen over de backwaters. Deze toch was super mooi! Heel veel verschillende vogels, bomen landschap en het leek op bepaalde plekken alsof we alleen maar over groen gras heen vaarden. Kijk alleen wel uit dat je een plekje van de motor kunt bemachtigen want dat ding maakt toch een herrie. De tocht duurde ongeveer drie uur een beetje aan de lange kant maar het kost maar 20 rupees. Ga daarom in india altijd zelf op ontdekking uit want een tour die je over de backwaters zou leiden kost je 1000 rupees!!
Het stadje was druk, minder toeristisch en een bookfair. Hier hebben we onze slag geslagen door 3 boeken te kopen voor een totaal bedrag van 420 rupees (6 euro). Op de terugweg leerden we twee duitse meiden kennen waar we heerlijk de hele avond mee hebben gezeten en die ons de volgende dag meenamen naar amma ashram….

Een Ashram is een leefgemeenschap waarbij mensen van een geloof wonen maar waar ook aanhangers van het geloof naartoe kunnen komen. Amma Wordt in de Indiase cultuur gezien als grote ziel gezien. Zij is dus een grote Guru in India en aanbeden door miljoenen mensen. Amma staat bekend om haar knuffels met daarin heel veel liefde en haar liefdadigheid. Zelf is ze niet altijd op de Ashram omdat ze veel reist, wij hadden het geluk dat ze er op dat moment wel was en we konden een knuffel van haar ontvangen.
Zoals ik al zei staat Amma bekend om haar knuffels, maar ook voor goede adviezen. WIl je een knuffel van haar ontvangen dan kun je een token halen en in de rij wachten totdat je haar op het podium kan gaan knuffelen. Ze zegt dat alle mensen gelijk zijn en dat zij niet anders is dan de rest. Wel geeft ze toe een bijzondere gave te hebben. Echter heb ik, samen met de andere waarmee we reisden anders ervaren. Ze wordt namelijk aanbeden en als je eindelijk op het podium staat gaat er een heel ritueel aan vooraf voordat je haar eindelijk kan knuffelen. Mensen moesten opstaan als zij langsliep en zitten als ze weg was. En toen wij eindelijk aan de beurt waren moesten wij op onze knieen naar haar kruipen om haar knuffel te mogen ontvangen. Flip en ik wilden graag tegelijk geknuffeld worden want dat kon als soort van zegening op ons huwelijk. Onze beide hoofden in haar grote boezem gedrukt zei ze steeds hetzelfde woord heen en weer wiegend en liet ons daarna los en moesten snel weer aan de kant voor de volgende knuffel.
Vanaf een afstandje hadden wij ook bekeken hoe onze vrienden omhelst werden. Misschien was het omdat ze al meer dan 34 miljoen knuffels had uitgedeeld in de laatste dertig jaar maar ze waren afstandelijk. Terwijl ze knuffelde leek ze andere zaken te regelen met de mensen om haar heen. Ze praatte in haar eigen taal tegen andere mensen terwijl ze mensen aan het knuffelen was. Daarnaast moet je op je knieen om haar te mogen knuffelen. Dus wat ooit misschien was begonnen als iets moois en liefdevols leek in mijn ogen dus alles behalve. Maar goed weer een ervaring om mee te nemen.
Op de Ashram zelf waren er een aantal regels wat betreft de klededracht, tijden om te eten etc. Ook was er yoga waar ik een ochtendje aan mee heb gedaan. Ik had niet veel vergelijkings materiaal maar dat wat ik had kan ik je vertellen ga naar Ilse! De les was overvol waar ik was, we deden drie verschillende houdingen en er was geen individuele aandacht en oja alles was op amma gericht niet op je eigen lichaam. Ilse die naast haar fantastische fijne stem om naar te luisteren geeft tips tijdens de houdingen en verteld je waar je op moet letten bij elke oefening!! Goed al met al was het wel echt een leuke ervaring maar ook een bizarre…
nog een voordeel van de ashram was dat deze ook aan de backwaters zaten en hebben de halve dag in een klein bootje gedobberd met een mannetje die ons overal heen bracht.

Inmiddels zijn we ver in het zuiden aangekomen in Kovalam en zitten we op de meest toeristische plek tot nu toe maar ook wel een van de chillere. Vanaf de ashram namen we verschillende bussen richting Kovalam en toen we aankwamen bij het strand hield iemand ons aan voor een kamer. sceptisch als wij waren omdat deze maar 400 was gingen we wel kijken. het was een prima kamer! beter dan sommige anderen waar we in hebben gezeten. achteraf hoorden we ook dat we wifi en een zwembad hadden en dat naast het strand. Beter had het dus niet gekund.
De reden dat we naar Kovalam zijn gegaan is om hier te leren surfen… Laat nou toevallig de surfschool letterlijk naast onze deur zitten:D morgen begint onze eerste les dus we houden jullie op de hoogte!

Het uploaden van foto s gaat niet dus die moeten nog even op zich laten wachten.

• 11 Februari 2015 - 13:10

Karin:

Voorlopig genoeg spiritualiteit, let's have some fun!
    Lekker surfen. Doe maar voor 2 dan ben ik ook tevreden=D!

• 11 Februari 2015 - 20:08

Mama En Ton:

Weer een leuk verslag hoor schatjes. Ondanks alles zijn de knuffels natuurlijk nooit weg alhoewel je ze hier ook kunt krijgen en je hoeft er niet voor op de knieën. We gaan straks massaal naar Ilse en maken van haar ons nederlandse goeroe. Is ze lief genoeg voor dus dat gaat goed komen. Nou veel plezier morgen bij de surf lessen en we kijken weer reikhalzend uit naar de volgende verslagen
    dikke kus met knuffels

Mama en Ton

• 12 Februari 2015 - 13:20

Willemijn:

Ik vind het heel leuk om met jullie avonturen mee te lezen!
    Heel veel plezier! Geniet en doe voorzichtig want we willen jullie weer veilig terug!

Dikke kus